fbpx

6 ефективни начина за нормализиране на кръвното налягане

29 / 07 / 2020
Написана от

Високото кръвно налягане се нарича още “мълчаливият убиец”, тъй като обикновено не се забелязва промяна в общото състояние на пациента, но “тихо” нанася вреди на организма, които може да са причина за сериозно заболяване и в крайни случаи дори за смърт. Високото кръвно налягане е рисков фактор за атеросклероза, съдово заболяване, което нарушава кръвоснабдяването на органите в тялото. Резултатът може да бъде, наред с други заболявания, сърдечен удар или инсулт.

Смята се, че около 20% от хората страдат от хипертония, но по-голяма част от тях не знаят за това.Това състояние е причината за половината смъртни случаи от инсулт и сърдечни заболявания. Всяка година по света има 9,4 милиона смъртни случая, причинени от хипертония.

МедКонсулт.бг ще ви изброи няколко начина, чрез кои може да се балансира кръвното налягане.

1. DASH диета

DASH всъщност е съкращение от: Диетични подходи за спиране на хипертонията. Целта на диетата е преди всичко да предизвика значително намаляване на приема на натрий. Режимът на хранене включва също намаляване на консумацията на алкохол, както и трябва да е придружен от умерени физически упражнения. Важно е да се отбележи, че ако страдате от хипертония е важно първо да бъдете прегледани от лекар, а не да започвате диети, тъй като това може да бъде много опасно.

Каква храна се консумира по време на диетата

Тя е богата на плодове и зеленчуци, нискомаслени млечни продукти, пълнозърнести храни, бобови растения, домашни птици и различни други продукти с ниско съдържание на мазнини. По време на диетата трябва да се намали консумацията на захар, червено месо и преработени храни, тъй като те са богати на натрий и повишават кръвното налягане. Диетата също подкрепя приема на витамини и минерали като калций, калий и магнезий.

Последната актуализация на диетата говори за консумация на до 1500 милиграма натрий на ден, което е много малко и е доста трудно за изпълнение.

Какво меню се препоръчва

  • 6-8 порции зърнени храни на ден - например половин чаша варен ориз, киноа, булгур, елда, както и варени тестени изделия, пълнозърнест или ръжен хляб и др;
  • 4-5 порции зеленчуци на ден - дори половин чаша зеленчуков сок е достатъчен;
  • 4-5 порции плодове на ден - това се отнася до среден плод с големина на юмрук или един нарязан плод, фреш от пресни плодове и др;
  • 2-3 млечни продукти с ниско съдържание на мазнини - например чаша нискомаслено прясно или кисело мляко. Съдържанието на до 5% мазнини се считат за ниско;
  • 5-6 порции сухо месо, пилешко месо или риба (с предпочитание за пилешко месо и риба). За да премахнете солта от пилешкото месо, можете преди готвене да го накиснете във вода и разбира се да не добавяте сол, защото по време на обработката му се добавя;
  • 4-5 порции за седмица бадеми и ядки - една порция може да бъде една трета чаша ядки или две чаени лъжички натурално фъстъчено масло без добавена захар, сол или млечни мазнини;
  • 4-5 порции сладки изделия на седмица - най-добре е да изберете здравословни сладки, като тъмен шоколад, домашно торта или здравословни бисквитки, филия пълнозърнест хляб със сладко / сусам и др;
  • 2-3 порции масла и мазнини на ден: като четвърт авокадо, супена лъжица готови или сурови тахини, 2 чаени лъжички зехтин.

Най-добре е храната, която консумирате да бъде приготвена лично от вас в домашни условия. По този начин можете да контролирате количеството сол много повече, отколкото, ако ядете преработена храна или храна, приготвена от някой друг.

2. Намаляване на солта

Диетата с ниско съдържание на сол също е предназначена за понижаване на кръвното налягане, но тази диета е малко по-благоприятна от DASH, защото позволява консумация на 3400 милиграма натрий на ден.

 bez sol1

Как можете да намалите солта в диетата си

Има два начина да направите това:

  1. Намалете количеството на солта при готвене и подправяне на салати;
  2. Обърнете внимание на количеството натрий на етикета на храната - продукта трябва да съдържа по-малко от 100 милиграма натрий на 100 грама продукт. Храни с високо съдържание на сол ще бъдат всички онези продукти, които имат над 500 милиграма натрий на 100 грама продукт.

Важно е да не разчитате само на вкуса, когато избирате храна, защото понякога храната съдържа голямо количество натрий, въпреки че изобщо няма солен вкус, затова е важно да погледнете какви са хранителните стойности.

Освен това трябва да обърнете внимание на следните храни, които могат да съдържат големи количества сол:

  • хляб, крекери;
  • печени и осолени ядки;
  • консервирано месо;
  • пица, паста;
  • пиле;
  • готови супи;
  • сандвичи;
  • сирена;
  • готови сосове;
  • готови салати.

3. Физическа активност

Физическата активност служи, като допълнително лечение към основното при почти всички заболявания. Препоръчва се по 40 минути 3-4 пъти в седмицата да се практикува аеробика, защото тя помага за намаляване на телесното тегло, а оттам и за нормализиране на кръвното. MedConsult.bg обръща внимание, че в случай на високо кръвно налягане първо трябва да се консултирате с лекар и след това да започнете с този вид физическа активност. По време на активно движение налягането се повишава още повече, а това може да бъде опасно.

 aktiwnost

Освен това в много проучвания е показано, че редовните упражнения имат следните благоприятни ефекти:

  • превенция на диабет;
  • предотвратяване на сърдечни заболявания;
  • превенция на различни видове рак;
  • забавяне на скоростта на стареене на тялото;
  • поддържане на психичното здраве;
  • подобряване на функциите на тялото;
  • подобряване на когнитивната функция и предотвратяване на загубата на памет и други дегенеративни заболявания на мозъка.

4. Откажете тютюнопушенето и намалете консумацията на алкохол

 bez alkohol1

Тютюнопушенето е рисков фактор за много заболявания, освен хипертония, също повишава риска от сърдечно-съдови заболявания и различни видове рак. Прекомерната консумация на алкохол, както и кофеина, също повишават кръвното. Важно е да е спомене, че различни напитки като чай или енергийни напитки съдържат кофеин, а не само кафе.

 bez cigari1

5. Ползотворен сън

Няколко проучвания доказват, че умората е свързана с хипертонията. В проучване, публикувано през 2015 г., изследователите стигат до заключението, че качественият 7-часов сън намалява риска от това заболяване.

Проучването установява също, че тези, които спят само 5 часа на нощ или по-малко, са изложени на повишен риск заболяването, както и, че мъжете са по-малко предразположени, в сравнение с нежния пол.

Защо липсата на сън или умората оказва влияние

Едно теоретично обяснение е, че липсата на сън причинява състояние на стрес, което повишава хормоните на стреса и те, наред с други неща, причиняват повишаване на налягането. Друго обяснение свързва броя часове сън с централния биологичен часовник, което също влияе на стойностите.

Ако се събудите през нощта и почувствате недостиг на въздух или задух, трябва да проверите дали не е налице синдром на сънна апнея, като за тази цел се препоръчва да се консултирате с лекар. Лечението в случай на синдром на сънна апнея включва сън с маска с въздушно налягане, което може да балансира и подобри кръвното налягане.

6. Медикаменти

 medikam

Има редица лекарства за балансиране на кръвното налягане, които могат да бъдат предписани от специалист. Основните групи, използвани за лечение на високо кръвно налягане, включват:

  • Лекарства, които действат върху бъбреците (конвертиращи ензимни инхибитори, блокиращи ангиотензиновия рецептор);
  • Лекарства, които действат върху сърцето (блокери на бета-адренергичните рецептори);
  • Вазодилататори (блокери на калциевите канали);
  • Лекарства, които работят върху механизма за регулиране на кръвното налягане в мозъка.