fbpx

Високо кръвно налягане - как да го намалим без лекарства

22 / 02 / 2021
Написана от

Значителен процент от пациентите не разпознават първите признаци на високо кръвно налягане. Това е основната причина това състояние да е толкова опасно за здравето, защото в повечето случаи човек предприема късно мерки, а това повишава риска от инфаркт и инсулт, или бъбречна недостатъчност. А вие знаете ли какви са стойностите на кръвното ви налягане? Знаете ли още, че някои ежедневни навици могат да имат същите ефекти като лекарствата? 

Честотата на хипертонията се увеличава с годините - на възраст 55-64 години 72% от мъжете и 64% от жените имат проблеми с кръвното налягане. 

Кардиолозите споделят, че стойностите на кръвното налягане се отчитат като високи над 130/80 mmHg. 

Ако пациентът страда от високо кръвно налягане, специалистът трябва първо да определи дали хипертонията е първична или вторична, т.е е следствие от друго заболяване. Лечението зависи от степента на болестта. Ако стойностите на кръвното са леко завишено от нормата, се предприемат режимни мерки. Ако ситуацията не се подобри в рамките на три месеца въпреки поддържането на тези мерки, започва лечение, споделя MedConsult.bg.

Какво можете сами да направите, за да понижите кръвното си налягане? Ето шест съвета:

1. Движете се

Това е потвърдено от повече от 400 различни медицински проучвания: редовните упражнения имат същия ефект върху кръвното налягане като често използваните лекарства. Да, по-лесно е да погълнете хапче, но е по-естествено да се движите. И не говорим за изтощителна тренировка във фитнеса. Достатъчна е например бърза разходка 3-4 пъти седмично в продължение на тридесет минути. Опитайте се няколко дни в седмицата да отивате или да се прибирате от работа пеша. Това е най-малкото, но и най-ефективното нещо, което можете да направите за себе си.

2. Спете достатъчно и си почивайте

Вероятно малко хора ще казват, че не са стресирани. Но стресираното тяло освобождава хормони в кръвта, които увеличават сърдечната функция и стесняват кръвоносните съдове, подготвяйки тялото за „режим на готовност“. Затова е необходимо спокойствието. Не е нужно да ставате експерт по медитация, а само да отделяте по 5 минути сутрин и вечер за да релаксирате. Необходимо е да седнете със затворени очи и да дишате дълбоко. Релаксацията и медитацията имат много предимства, но една от тях е, че ви помагат да държите стойностите на кръвното налягане под контрол.

3. Пропуснете солта

Според СЗО препоръчителната или поносима дневна доза готварска сол (NaCl) е 5 грама. Ще откриете около 2 грама натрий в препоръчителната дневна доза сол. Само половин грам натрий на ден обаче е достатъчен за нормалното функциониране на всички телесни системи и процеси, разбра МедКонсулт.бг.

Може да си мислите, че не “посягате” към солта толкова често, но всъщност тя може да бъде открита почти навсякъде, дори и в сладките изделия. Затова е необходимо да четете етикетите на хранителните продукти. Също така е добре да замените солта с други аромати, като билки, по време на готвене. 

4. Заложете на средиземноморската диета

Балансираната диета, богата на омега-3 мастни киселини, също е добър начин да поддържате кръвното си налягане в приемливи граници. За тази цел е необходимо да консумирате:

  • риба и морски дарове; 
  • зеленчуци; 
  • зехтин;
  • сирене или намазки тип дзадзики.

Всички тези храни са от полза за сърцето и кръвоносните ви съдове.

5. Пийте алкохол умерено

Може би сте чували, че чаша червено вино е от полза за сърцето. Нито едно проучване обаче не е показало пряк ефект и е невъзможно да се определи „препоръчителна дневна доза алкохол“ при хората. Ако ви притеснява високото кръвно налягане, трябва да сведете количеството консумиран алкохол до минимум. Но ако все пак имате желание за такава напитка, най-добре си сипете чаша вино.

6. Не пушете и избягвайте задимените места

Ясно е, че пушенето не е полезно. Оказва се обаче, че така нареченото пасивно пушене е почти толкова вредно. Рискът от сърдечни заболявания е с 25 до 30 процента по-висок при хората, изложени на тютюнев дим у дома или на работното място. Според Американската сърдечна асоциация пасивното пушене е причина за приблизително 34 000 смъртни случая от сърдечни заболявания и 7300 от рак на белия дроб всяка година. А непушачите, които имат високо кръвно налягане или висок холестерол в кръвта, са още по-изложени на риск от сърдечни заболявания, когато са изложени на вторичен дим.