Микробиолози с революционно откритие за заразите в храните

02 / 07 / 2019

Бактериите и патогените в храните вече могат да бъдат засичани на мига

Изцяло ново поколение ДНК тестове за установяване причинителите на хранителни отравяния са открити от Института по микробиология при БАН. Този нов вид тестове се отличават с висока точност и специфичност. Те са много лесни за употреба , а резултатите от тях могат да се видят в рамките на няколко часа, без да се налага използването на специализирана апаратура, споделя Medconsult.

Екипът на проф. Христо Найденски - директорът на Института по микробиология "Стефан Ангелов", вече са напълно готови с тестовете за Yersinia enterocolitica, една от трите най-разпространение инфекция в Европа. Учените са обнадеждени, че същия вид технология би могъл да бъде пренесен и приложен за друг вид ДНК тестове за всички инфекции.

Според проф. Найденски резултатите от изследването на българско месо показват висок хигиенен стандарт. Не така стои обаче въпросът с млякото.

"Това, което ние направихме е, че вече не се изисква скъпа апаратура. Трябва само водна баня, която да е загрята на 60 градуса. Не трябва човек да има висока квалификация, за да извършва изследването и то може да се прави на терен. Така още производителят ще контролира хранителните продукти. За месото и местните продукти изследванията показаха, че има висок хигиенен стандарт. При млякото обаче има проблеми. То излиза с висок брой бактерии. Консумацията на сурово мляко е доста рисково", разказва още той в ефира на Bulgaria ON AIR.

Съветът на специалистите е в горещините да се намали консумацията на храни, които не са термично обработени

Висок риск крият:

• каймите приготвени на скара;
  • пържоли алангле;
  • пилета на грил.

Причината е, бактериите в дълбоките слоеве на храната не могат да се неутрализират въпреки високата температура, предупреждава Medconsult.