fbpx

Недостиг на желязо: умора, чести инфекции и главоболие

09 / 01 / 2021
Написана от

Намаляване на производителността, неоправдано чувство на умора, повтарящи се инфекциозни заболявания - това може да са симптоми на дефицит на желязо. Жените са много по-склонни да бъдат изложени на риск от дефицит, отколкото мъжете.

Желязото е абсолютно необходим елемент за човешкото тяло. Той е част от кръвния пигмент (хемоглобин), мускулния протеин (миоглобин), а също и някои ензими. Има важната задача да подпомогне пренасянето на кислород от белите дробове до всички клетки на човешкото тяло.

Препоръчителната дневна доза:

  • възрастни - 14 mg / ден;
  • деца и тийнейджъри:
    • на възраст 4-7 години - 8 mg, 
    • на възраст 7-10 години - 10 mg, 
    • на възраст 10-19 години - 12 mg за момчета и 15 mg за момичета. 

Повечето диетолози подчертават, че усвояването му от храната става по-лесно, ако тя е от животински произход. Това е свързано с формата на химическата връзка, а също и с наличието на други вещества, които намаляват използваемостта на желязото.

10 симптоми на дефицит на желязо

Недостигът може, разбира се, да бъде доказан надеждно само чрез лабораторни кръвни изследвания, но има симптоми, които могат да “сигнализират за опасност”. Такива са:

  • често (неоправдано) чувство на умора и загуба на жизнена енергия;
  • повтарящи се инфекциозни заболявания;
  • кожни проблеми, свързани със суха кожа;
  • напукани устни;
  • нарушения на терморегулацията;
  • нарушения на концентрацията;
  • влошено състояние на косата и ноктите;
  • анорексия;
  • хронично главоболие;
  • неприятни усещания в устата и по езика. 

Към най-рисковите групи принадлежат: 

  • строги вегетарианци;
  • жени на дългосрочна небалансирана диета;
  • жени с много обилна менструация;
  • бременни жени.

Причини за недостиг на желязо: загуба на кръв, диета, алкохол и болести

Дефицитът на желязо (анемия) също често се причинява от недостатъчен хранителен прием - обикновено поради непрофесионално създадени диетичен режим, независимо дали става дума за редукционни или специфична диета, например на вегани или вегетарианци. Хората, които консумират алкохол често и редовно, са явно изложени на риск, споделя MedConsult.bg.

Някои хронични заболявания (целиакия, стомашни заболявания и др.), употребата на лекарства, честа диария, нарушена абсорбция на желязо в храносмилателния тракт и др., също могат да бъдат причина.

Откриването на причинителя на дефицита често е трудно дори за лекарите и затова мнозина избират най-простото решение - те предписват хранителна добавка. Това, разбира се, само частично решава проблема. Добавките, съдържащи желязо, се консумират сутрин, в идеалния случай на гладно. Приложението по време и веднага след хранене намалява усвояването му с до 50%.

Какво подпомага и затруднява усвояването му

Абсорбцията на желязо от храносмилателния тракт се подпомага от витамин С. Трябва да се обърне внимание, че оксаловата киселина, съдържаща се например в мак, спанак, ревен, елда, има обратен ефект. Излишният прием на фибри, калций и фосфор също излагат човека на риск. Възможно е и предозиране с желязо. 

Употребата му под формата на таблетки често се придружава от гадене, запек или, обратно - диария. Ето защо е неподходящо да се консумират тези препарати без препоръка на лекар и кръвен тест, информира МедКонсулт.бг.

Естествени източници: 

  • месо (особено говеждо и свинско); 
  • пшенични зародиши; 
  • сусам;
  • слънчогледови семки;
  • меласа;
  • орехи;
  • водорасли; 
  • бирена мая;
  • овесени люспи;
  • бобови растения.