fbpx

Високият холестерол е безшумен убиец - как да понижим стойностите

27 / 02 / 2021
Написана от

С нарастващия проблем със затлъстяването в света честотата на сърдечно-съдовите заболявания също се увеличава. Те са причинени от нездравословна диета и повишено количество холестерол в кръвта. Най-добрият начин за лечение е фундаменталната промяна в диетата и цялостния начин на живот, но тя трябва да бъде дългосрочна.

Разграничават се две форми: 

  • HDL, така нареченият добър холестерол; 
  • LDL лош холестерол. 

HDL е от съществено значение за развитието на клетките и следователно за съществуването на човека като цяло, а приемът му е много важен на всеки етап от живота. LDL, от друга страна, се съхранява отстрани на кръвоносните съдове, което увеличава вероятността от инфаркт, инсулт и други съдови заболявания.

Но ние получаваме само един холестерол чрез нашата диета. Дали той става добър или лош се определя само в тялото на човек, в зависимост от това кой носител приема холестерола, който е получен или създаден от черния дроб. Лошият LDL се предава главно от мазнини, които след това водят до удебеляване на кръвоносните съдове, а добрите се придържат към протеините.

Какви са проявите на високия холестерол

Една от основните причини, поради които холестеролът има тенденция да бъде толкова опасен, е фактът, че повишените му нива могат да доведат до относително сериозни заболявания, без въпросният човек да е показал преди това някакви признаци. Най-често високото му ниво не се открива, докато лекарят не измери стойностите, като вземе проба от кръвта на пациента.

Как да определим здравословните нива на холестерола

Дори ако човек избягва всички нездравословни храни, веществото със сигурност ще се намери в тялото му, тъй като то се произвежда и от черния дроб. Здравословното количество зависи от възрастта и често се дава универсалната препоръчителна стойност, която трябва да бъде по-ниска от 5,2 mmol / l.

Важни са обаче не само стойностите на общия холестерол, а по-скоро съотношението, в което HDL и LDL са в тялото. HDL в идеалния случай трябва да представлява поне 20% от общото количество, научи MedConsult.bg.

Таблица на стойностите 

  • общо - под 5,2 (над 6,2 висок риск), при деца - под 4,4 (над 5,5 висок риск);
  • HDL - над 1,4 (под 0,9 висок риск), при деца - над 1 (под 0,9 висок риск);
  • LDL - под 3,4 (над 4,1 висок риск), при деца - под 2,6 (над 3,1 висок риск).

Какво влияе върху нивата на веществото

Освен нездравословния начин на живот, влияние могат да окажат и следните фактори:

  • наднормено тегло и затлъстяване;
  • липса на движение;
  • тютюнопушене и алкохол;
  • нездравословна храна;
  • увеличаване на възрастта (особено при жените);
  • здравето на целия организъм;
  • наследственост;
  • стрес;
  • дълготрайна умора.

Какви храни да консумираме, за да намалим стойностите

В усилията си да се контролира повишеният холестерол е необходимо да се започне с  намаляване на наситените мазнини. Те се намират в тлъсти меса, различни колбаси, намазки и като цяло в повечето животински мазнини.

Повишените нива обаче могат да бъдат резултат и от прекомерна консумация на растителни мазнини. Поради вредите за човешкото тяло, лекарите препоръчват по-специално да се ограничи палмовото масло. Препоръчително е също така да намалите консумацията на масло, но не е необходимо да го премахвате напълно. Можете да ядете повече риба. Рибеното масло е ненаситено и здравословно за човешкото тяло.

В допълнение към ограничаването на мазните храни е препоръчително да приемате вещества, които влияят върху усвояването на холестерола в тялото. Такива са например фибрите. Така че яжте пълнозърнести изделия, бобови растения и, разбира се, поне пет порции плодове или зеленчуци на ден.

Други понижаващи холестерола храни са суровите ядки, но те трябва да се консумират в малки количества. Въпреки че помагат за понижаване на стойностите, ядките са много мазни, така че не трябва да се прекалява с тях.

Как да намалим стойностите естествено 

Най-добрият начин в това отношение е, разбира се, промяна в начина на живот и консумацията на следните храни:

  • овесена каша;
  • риба;
  • ядки;
  • боб;
  • спанак;
  • авокадо;
  • чесън.

Важно е да се спазва правилото, че мазнините трябва да съставляват максимум 30% от дневния прием на храна, споделя МедКонсулт.бг.

Възможности за лечение

Когато посещавате лекар, консултирайте се с него относно възможностите за лечение, но промяна в начина на живот ще бъде неизбежна. Съществуват обаче няколко вида лекарства, които помагат за разграждането на холестерола по стените на кръвоносните съдове.