fbpx

Колебания в нивата на кръвната захар - хипогликемия и хипергликемия

20 / 03 / 2021
Написана от

Колебанията в нивата на захар в организма не са изключителната сфера на диабетиците и е важно всички да знаем кога тялото ни е в дисбаланс. Тези състояния се наричат ​​хипогликемия (когато нивата на захарта спаднат) и хипергликемия (когато се повишат). Нека да разберем на какво се дължат, какви са симптомите и причина за какви усложнения могат да бъдат.

Какво е хипогликемия

Хипогликемията се появява, когато нивото на кръвната захар спадне до по-малко от 70 mg. По-често се среща при диабетиците, но може да се появи и при здрави хора. При липса на лечение тежката хипогликемия може да бъде животозастрашаваща. Терапията  се фокусира върху възстановяването на нормалните стойности на кръвната захар.

Защо се случва това?

Кръвната захар или глюкозата, е основният източник на енергия. Когато нивата спаднат, тялото не получава достатъчно енергия за правилното функциониране. Инсулинът помага на клетките на тялото да абсорбират захар от кръвта. Хората с диабет понякога трябва да получават инсулин чрез инжектиране поради инсулинова резистентност или липса на производство на инсулин. Прекомерният инсулин може да доведе до спадане на глюкозата, а пропускането на хранене или прекаленото физическо натоварване могат да имат същия ефект.

При здрав човек хипогликемията може да бъде причинена от отделянето на твърде много инсулин след хранене, което води до рязко спадане на стойностите на кръвната захар. Това явление се нарича реактивна хипогликемия и може да бъде един от първите признаци на диабет, научи MedConsult.bg.

Какви са симптомите на хипогликемия

  • тремор;
  • хиперхидроза;
  • виене на свят;
  • затруднено концентриране;
  • затруднено фокусиране на очите;
  • объркване;
  • променливо настроение;
  • постоянен глад;
  • главоболие;
  • безчувственост.

Какво е хипергликемия

Хипергликемията е състояние на високи стойности на глюкоза. Това се случва, когато тялото не произвежда достатъчно инсулин или го използва неправилно. Инсулинът е хормон, произвеждан от панкреаса и позволява на клетките да използват глюкоза, за да произвеждат енергия и да функционират нормално. Когато нивата на инсулин са ниски или неефективни, може да се развие диабет. Преяждането и неадекватните упражнения могат да доведат до повишаване на нивата на кръвната захар и от там възникването на хипергликемия. 

Хипергликемията може да бъде причинена в резултат на хроничен стрес, тъй като тогава се отделят хормони, които поддържат високи нива на глюкоза в кръвта. 

Какви са симптомите на хипергликемия

Част от най-разпространените прояви на хипергликемия са:

  • промяна на настроението;
  • жажда;
  • замъглено зрение;
  • слабост;
  • вагинален сърбеж;
  • усещане за изтръпване особено на краката;
  • нива на глюкоза по-високи от 130 mg преди хранене или 180 mg два часа след началото на хранене.

Как да лекуваме небалансираните нива на кръвна захар

Лечението на основната причина за хипогликемия или хипергликемия е най-добрият начин за предотвратяване на състоянието в дългосрочен план. В краткосрочен план, при хипогликемия, приемът на глюкоза помага за нормализиране на нивата на кръвната захар, споделя МедКонсулт.бг.

Хората, които страдат от преддиабет или диабет и достигат стойности до 200 mg, изобщо не усещат никакви симптоми, поради което се препоръчва следене на стойностите на глюкозата.

Диабетични препоръки за хора, страдащи от хипогликемия:

  • яжте малко количество храна на по-кратки интервали от време;
  • задължително хапвайте нещо на всеки три часа;
  • яжте разнообразни храни, включително протеини, здравословни мазнини и диетични фибри;
  • избягвайте сладките храни;
  • винаги носете в себе си храна, за да ви е под ръка при появата на първият признак на хипогликемия.

Недиабетни препоръки за избягване на хипергликемия:

  • препоръчително е да поддържате здравословен начин на живот и да се грижите за балансирането на храната;
  • не пропускайте да ходите 150 минути седмично (можете и да го разделите);
  • не пропускайте закуската и вечеряйте сравнително рано;
  • препоръчително е да спите 7-8 часа на ден;
  • опитайте се, доколкото е възможно, да избягвате стресови ситуации;
  • избягвайте лекарства, които могат да причинят диабет и наддаване на тегло.