fbpx

Подобрете концентрацията си чрез 6 прости стъпки

21 / 09 / 2020
Написана от

Ако искате да подобрите ефективността на работата, Medconsult.bg ви предлага шест прости стъпки, които можете да прилагате ежедневно, за да подобрите способността си да се концентрирате.

Оставете смартфона настрани

Почти всеки би искал да подобри способността си да се концентрира и по този начин да рационализира работния си ден или да подобри академичните си резултати. Но умът има свои собствени желания. За щастие, може да се помогне на мозъка да се изостри, но не се заблуждавайте - пак ще ви е нужна самодисциплина или с други думи: оставете смартфона си настрани.

Може да ви се стори безобидно да надниквате във входящата си поща на всеки 10 минути, но тези надниквания„ крадат “ от вниманието ви.

С толкова много звукови сигнали и предупреждения, излъчващи се всеки момент от екрана на мобилния телефон и компютъра, способността да се обръща пълно внимание на дадена задача сега е по-трудна от всякога.

За да си помогнете научете се да се откъсвате от технологиите дори за кратко. С други думи: заглушете мобилния си телефон, затворете входящата си поща и всички програми за чат. Когато имате задача за изпълнение просто я последвай, защото всеки път, когато вниманието ви се разсейва заради един или друг сигнал, вие сте извън концентрация и е трудно да се върнете, и да се мобилизирате отново.

Кафе и шоколад

Високата консумация на кафе и други напитки, съдържащи захар и кофеин (енергийни напитки), не се препоръчват за тези, които искат да поддържат високи нива на енергия. Причината за това е проста: захарта и кофеинът осигуряват енергиен тласък, който се разпада много бързо и само изтощава силите. Оказва се обаче, че комбинация от определени хранителни вещества като кафе и шоколад всъщност може да подобри мозъчната функция.

Според проучване от 2010 г. комбинацията от кафе и глюкоза монозахарид, който се среща и в шоколада, може да оптимизира мозъчната функция и да подобри способности като концентрация, учене и словесна памет. Изследователите наблюдават мозъчните функции на експериментаторите, като използват функционална образна диагностика и установяват, че комбинацията от двата компонента подобрява когнитивните способности по отношение на концентрацията и паметта. Това се прави чрез повишаване на ефективността на мозъчните региони, отговорни за тези две функции. Подобрението на мозъчната функция не е демонстрирано, когато всеки от компонентите се консумира отделно.

Прекомерната консумация на кафе и шоколад обаче може да донесе повече вреда, отколкото полза. Medconsult.bg съветва да предпочитате тъмния шоколад пред обикновения, който освен кофеиностимулиращото вещество съдържа и антиоксиданти, които са от съществено значение за организма.

Спорт

Хората, които водят активен живот също натрупват повече когнитивен резерв, което може да забави влошаването на когнитивните способности в напреднала възраст.
На помощ идва спортът, като физическата активност може да бъде много кратка и целенасочена. И както винаги, ние също имаме подкрепа за изследването по въпроса:

Изследване от 2013 г., публикувано в British Journal of Sports Medicine, преглежда 19 статии, изследващи връзката между упражненията при деца, юноши и възрастни (18-35) върху мозъчната функция и способността за концентрация. Те открили, че кратката и дори еднократна физическа активност от около 10-40 минути подобрява мозъчните функции, известни като изпълнителни функции. Те включват:

  • способност за управление на времето;
  • самоконтрол;
  • инициативност;
  • умствена гъвкавост.

Резултатите от проучването бяха толкова ясни, че изследователите препоръчаха спортът да бъде възприет като стратегия за лечение на млади хора, страдащи от обсесивно-компулсивно разстройство и аутизъм.

Шумна среда

Малко хора са в състояние да се концентрират в много шумна среда, но се оказва, че фоновият шум е полезен, когато е тих и постоянен като този, който съществува в кафенета, например. Той всъщност може да насърчи концентрацията и творческото мислене. Американско проучване от 2012 г. има за цел да изследва какъв тип шум. То включвало пет експеримента, по време на които хората са били изложени на различна интензивност на шума. В същото време те се подлагат на различни когнитивни задачи, като например повишаване на асоциациите към неконвенционални употреби на познат обект.

Изследователите установяват, че ако околната среда е шумна около 70 децибела това повишава способността на участниците да се концентрират, в сравнение с най-тихата среда, от 50 децибела. Доста шумната среда (85 децибела) обаче вече нарушава тестваните когнитивни способности. Вместо да се затворите в тиха стая излезте от зоната си на комфорт и се установете в леко шумна среда - това може да насърчи ума да мисли абстрактно и по този начин да генерира нови идеи.

Медитация

Ако имате затруднения с концентрацията, трябва да опитате медитация или да практикувате дишане и релаксация от друг вид.

Изследване сравнява способностите за концентрация на две групи експериментатори, всяка от които наброява 30 души. Едната практикува медитация всеки ден в продължение на пет часа за три месеца, а другата не се е подложила на такава практика. След това участниците направилив „тест за концентрация“: от тях се изисквало да разгледат поредица от линии и да посочат най-късата. Разликите между линиите били умишлено незначителни, така че е било необходима значителна концентрация, за да се открият промени в дължината им.

А резултатите - сигурно сте се досетили - участниците от групата за медитация били по-успешни в теста, в сравнение с контролната група.

Полезни хранителни вещества

Има няколко хранителни вещества, които са от съществено значение за правилното функциониране на мозъка и също влияят върху способността за концентрация. Сред тези компоненти:

  • омега-3 мастни киселини;
  • цинк;
  • желязо;
  • магнезий.

Омега 3 се състои от три мастни киселини, едната от които е от съществено значение за развитието и функцията на нервната система, мозъка и ретината. Тялото не е в състояние да произвежда омега-3, така че то трябва да ги получава от хранителни източници като риба, плодове и зеленчуци.

Диета, богата на цинк, желязо и магнезий, включва:

  • ядки;
  • семена;
  • зехтин;
  • плодове и зеленчуци;
  • яйца;
  • пуйка;
  • пиле;
  • месо;
  • бобови растения;
  • пълнозърнести храни.

Medconsult.bg подчертава още, че транс мазнините ( изкуствени мазнини) в закуски и преработени храни имат отрицателен ефект върху телесните системи като цяло и по-специално върху развитието на мозъка.