fbpx

Осем лесни начина да подмладите мозъка си и да живеете по-дълго

29 / 01 / 2021
Написана от

През последните няколко седмици Мат Робъртс сподели режима си на упражнения против стареене и интелигентния хранителен план, който стои в основата на собственото му завидно здраве. Сега 47-годишният мъж, който е обучавал Дейвид Камерън и Наоми Кембъл, разкрива осем прости промени в начина на живот, които могат да помогнат да забавят процеса на стареене и да се чувстват активни и заредени с напредване на възрастта.

1. Стартирайте деня си със студен душ

Студената вода стимулира регенерацията на клетките, което поддържа цялостното здраве и дълголетие. По този начин се подобрява кръвообращението (чрез свиване и разширяване на кръвоносните съдове), стимулира се работата на сърцето и се подобряват митохондриите (енергийните електроцентрали в клетките), така че това е фантастичен общ тласък за вашето здраве. 

За да се справите със студения шок, Робъртс предлага да се използва техниката „дишане в кутия“, използвана от тюлените на ВМС на САЩ: вдишайте четири секунди, задръжте четири секунди, издишайте четири секунди, задръжте четири секунди, след това повторете. Проучвания показват, че студената вода може да намали възпалението и да понижи нивата на хормона на стреса кортизол, и дори да предпази от деменция. Първоначално стойте под студената вода 20 секунди, като постепенно увеличавате времето. 

2. Поставете си цел за деня

Независимо дали искате да планирате ремонт на дома, да помогнете на съсед или да тренирате във фитнеса, уверете се, че животът ви е изпълнен с цели. Изследвания в списанието Psychological Science са установили, че хората, които си поставят цели живеят по-дълго от тези, които не го правят. Робъртс обяснява, че наличието на цел ще гарантира, че всеки ден ще сте фокусирани и пълни с енергия. Начинът на мислене е от съществено значение за вашето дълголетие. Няма значение дали целта ви е свързана с работа, семейството или хобито, важното е, че имате причина да станете от леглото и да живеете с позитивно мислене, споделя МедКонсулт.бг.

3. Поддържайте връзка с приятелите си

Проучвания показват, че социалната изолация е свързана с:

  • по-високо кръвно налягане; 
  • намалена устойчивост на инфекции; 
  • ускорено когнитивно нарушение;
  • по-високи нива на депресия и деменция;
  • развитие на сърдечни заболявания и рак. 

Робъртс споделя, че да бъдем социални е жизненоважно за нашето дълголетие. Най-добрите нива на дълголетие винаги се измерват в страни, където хората имат силни социални мрежи от семейство или приятели. Трябва да стимулираме мозъка, да се чувстваме свързани и да се забавляваме: щастието се превръща в добро здраве и балансирани нива на хормоните. Така че, независимо дали използвате социални медии или поддържате връзка с клуб за колоездене или четене, поддържайте социалния си живот възможно най-добре. Изследванията показват, че хората, които принадлежат към спортни или църковни групи, намаляват риска от депресия с 25%.

4. Спрете да седите

Редовното движение трябва да е част от ежедневния ви начин на живот. Изследване на Калифорнийския университет е установило, че седенето по 10 часа на ден ускорява скоростта, с която стареят клетките, увеличавайки „биологична възраст“ с осем години. Физическата активност трябва да възможно най-много. Целта от 10 000 крачки изглежда произволна, но от проучвания знаем, че хората, които правят по-малко от 5000 крачки на ден, имат по-високи индекси на телесна маса, а тези, които вървят повече, имат по-малко телесни мазнини и по-високи резултати на VO2 (усвояване на кислород).

Сега Робъртс насърчава клиентите си да използват фитнес тракери, които могат да се носят постоянно. Ново проучване от Университета в Сидни е установило, че тракерите вдъхновяват хората да правят допълнителни 1850 крачки всеки ден.

5. Купете още книги

Всички трябва да четем повече, за да стимулираме мозъка си да функционира възможно най-добре с напредването на възрастта. Проведени проучвания са установили, че хората, които четат романи, увеличават дълголетието си, защото четенето поддържа мозъка активен и здрав. Изследване на Университетското училище за обществено здраве в Йейл е доказало, че възрастните хора, които четат редовно книги, живеят около две години по-дълго от нечетящите. Всъщност хората, които четат книги до 3,5 часа седмично, намаляват риска си от ранна смърт поради каквато и да е причина със 17 %, научи MedConsult.bg.

6. Загрейте сърцето си

Упражненията веднъж седмично в топла стая могат да помогнат за фина настройка на сърцето ви. Стаята трябва да е малко по-топла от нормалното (23-24 градуса), защото това подпомага ефективността на сърцето, тъй като кръвоносните съдове се разширяват и мускулите и се изгарят повече калории и мазнини. Носенето на клинове или друг слой дрехи може да повиши телесната температурата с градус или два, което е достатъчно, за да може тялото ви да бъде предизвикано по нов начин.

7. Хигиена на съня

Проучванията показват, че хората, които не спят достатъчно, са с 21-26 % по-склонни да умрат млади. Липсата на сън също води до ускорено стареене на мозъчните клетки. Ако искате да живеете по-дълго и да поддържате здравословен хормонален баланс, имате нужда от качествен сън. Специалистите препоръчват поне шест часа и половина на нощ.

Важно е да обърнете внимание на хигиената на съня. Помислете за стайната температура и дебелината на завивката. Имате ли нужда от пречиствател на въздуха? Опитайте се да намалите приема на въглехидрати и месо по време на вечеря, тъй като те могат да нарушат съня. Всички тези неща оказват влияние върху съня, който е толкова важен за регенерацията на клетки. 

8. Опитайте нещо ново днес

Намерете нови и стимулиращи дейности, за да предизвиквате мозъка си всеки ден. Изследване от Калифорнийския университет е установило, че хората, които отделят два часа на ден за хобита, са с 21 процента по-малко склонни да умрат рано. Нещата, които стимулират мозъка могат да са изучаването на нов език, тренирането на нов спорт, времето прекарано със семейството (редене на пъзел или судоку).