fbpx

Пролетната умора - как да се подготвим за новия сезон

09 / 03 / 2021
Написана от

Очакваме я с нетърпение, но когато пролетта наистина настъпи вместо очаквания прилив на енергия и позитивизъм, ни усещаме психическо и физическо изтощение. Точно както подготвяме градината за новия сезон, така трябва да го направим и със собственото си тяло. Тогава пролетната умора няма да има шанс.

Според експерти преходният период между зимата и лятото е стресиращ за нашето тяло. Слънцето и продължителността на деня се променят и ние трябва да се адаптираме. Специалистите споделят, че някои хора са по-чувствителни към значителни метеорологични промени, а това ще ги накара да променят начина си на живот. На хората им е трудно да разберат, че въпреки че слънцето грее повече и времето се затопля, за някои от нас това е предизвикателен период, подобен на есента. В крайна сметка всички хора са част от природата, която се нуждае от много сила, за да се събуди от зимен сън, а на някои просто тя им липсва. През пролетта се проявява сезонната депресия, а също и  смъртността сред възрастните хора е по-висока, научи МедКонсулт.бг.

Има ли пролетна умора

Зимата е естествен период на спокойствие и почивка, когато живеем от натрупаната отрицателна енергия от предишни сезони. Нашият начин на живот обаче не отчита това - ние сме се приспособили към естествения ритъм на природата. Според психолозите пролетната умора е проява на депресивно настроение, което може да е свързано с изтощение след зимата. Но има заложени редица други фактори, които оказват отрицателно влияние. По-чувствителните хора смятат, че трябва да бъдат по-активни, да се наслаждават на цъфтящите дървета и пеенето на птиците, но те не се чувстват така. Към пролетното психично разстройство, нека добавим тежестта на инфекциите, появата на поленови алергии и липсата на възприятие за нуждите на собственото ни тяло, когато обществото ни принуждава постоянно да вървим с пълна сила.

Интуитивно търсим витамини

В днешната глобализирана икономика можем да се наслаждаваме на едни и същи храни през цялата година и не сме толкова зависими, колкото нашите предци, от природните цикли, местните ресурси и сезоните. Въпреки това, през пролетта имаме по-голяма нужда от диета с фибри и трябва да посегнем към по-добри източници на витамини и качествени протеини. На хората им липсват главно мастноразтворими витамини, главно:

  • витамин D; 
  • витамин Е против стареене;
  • важен за кожата и очите витамин А;
  • бета-каротин и лутеин. 

Микроелементите селен и цинк, калций и магнезий можем да си набавим чрез консумацията на ядки, бадеми и семена. Според лекарите е препоръчително в диетата да се включат яйца, зелени билки, ферментирали и покълнали храни, които могат да помогнат за възстановяване на имунната система и да устоят на загубата на настроение. Необходимо е обаче да се намали консумацията на червено месо. Подходящи за употреба са: 

  • извара; 
  • овес;
  • продукти от ръж и ечемик;
  • зелен чай;
  • чиста вода.

От затихване до активност

През зимата прекарваме по-малко време на открито и се движим по-малко. Обикновено осъзнаваме това точно когато започне да се показва пролетното слънце. Най-вероятно ще откриете, че не сте в състоянието, в което сте били преди зимата. Но това е естествено - дори предците ни са почивали повече през зимата и са събирали сили за лятото, споделя MedConsult.bg. Как да се измъкнем от летаргията?

Мнозина искат да получат насоки как да започнат пролетта. Не е толкова сложно - да не изпадате в паника, да се храните добре, да излизате на чист въздух и да нямате преувеличени изисквания към себе си. Ако предварително знаете, че сте чувствителни към промените в сезоните, можете да се подготвите за тях. Излагайте се на слънце, спете достатъчно и отделете време за себе си. Също така е добре да очаквате с нетърпение неща, които не можете да правите през зимата и които пролетта ни позволява или улеснява, обикновено спортни дейности на открито или грижа за градината. Пролетта е много активен сезон и ще сте добре, ако имате сили да се справите с нея.