fbpx

6 лесни начина за успокояване на нервната система

26 / 03 / 2021
Написана от

Тя контролира живота ни, независимо от годината, времето или пандемията. Говорим за нервната система, която носи на плещите си всички наши работни стресове, семейни задължения до текущите събития. За да продължи да работи добре, понякога трябва да й даваме почивка.

Нервната ни система получава много информация и инструкции и, наред с други неща, постоянни новини, че трябва да сме продуктивни, да тренираме редовно, да се образоваме, да бъдем социално и виртуално активни, да медитираме и да мотивираме положително децата и околната среда. След това човек се чувства в постоянно напрежение. Разбира се, можем да се справим с много неща, но всички ние имаме своите граници и понякога просто трябва да кажем “стоп”, за да защитим здравето си. 

Здравата нервна система ще окаже положително влияние върху имунитета, ще подсили устойчивостта ни и ще подсили чувство за благополучие. За щастие, има прости поведения, чрез които можем да успокоим мозъка, да му дадем почивка и да му помогнем да придобие сила, споделя МедКонсулт.бг.

Загряване на тялото

Много от нас изпитват чувство на спокойствие, когато се отдадат на чаша топла напитка или гореща вана. Същия ефект имат и сауните. Престоят в сауната увеличава нивото на ендорфини, а горещите вани помагат за намаляване на възпалението и регулират нивата на кръвната захар. Проучване от 2018 г. е установило, че обикновените нагревателни одеала помагат за намаляване на тревожността и страха при жени, подложени на цистоскопия (изследване на пикочните пътища). Можем да допринесем още повече за успокояване на нервната система, като добавяме билки, ароматни смеси или напълним ваната с ароматна пяна.

Вдигане на тежести

Една от дейностите, които успокояват нервната система, е участието на сила под формата на повдигане и дърпане. Това осигурява на мозъка така наречения проприоцептивен вход, при който нервната система записва промени в мускулите и вътре в тялото чрез движение и мускулна активност. Следователно дейностите, които движат мускулите, могат да имат успокояващ и организационен ефект върху централната нервна система. Ако се занимавате със спорт, ще е добре да включите повдигането в силовите тренировки. Използвайте гири или ленти за съпротива, а тренировката със собствено тегло без оборудване също ще бъде от полза. Ефективността на повдигането е доказана от проучване на олимпийски щангисти, което показа, че то може да бъде от полза при проприоцептивната обратна връзка. Друго проучване предполага, че вдигането на тежести може да подобри съзнанието на тялото или кинестезията. Въпреки това, когато включвате нови силови тренировки, е добре да се консултирате с експерт, който да определи правилните тежести.

Гушкане с любим човек

В допълнение към силовите тренировки, гушкането с човек, когото обичаме, е чудесен допинг за нервната система. Известно е, че прегръдката освобождава ендорфини и окситоцин, известни още като “хормони на щастието“. Когато интегрираме допирни, галещи прегръдки в напрегнатото ежедневие, ще се почувстваме по-добре и ще дадем енергия на нашата нервна система за да функционира.

Възприемане на околностите

Ако сме напрегнати и трябва да се успокоите, обикновена медитация с дълбоко дишане ще ви помогне. Експерти препоръчват да дишате дълбоко и да обръщате внимание на заобикалящата ви среда. Необходимо е да седнете удобно и да вдишате няколко пъти. Когато сте готови, бавно огледайте стаята и оставете очите си да попаднат върху различни предмети. Ако го направите, дайте име на обекта на глас. Ако откриете предмет, който ви привлича по-специално, останете върху него известно време. Повтаряйте всичко, докато се почувствате спокойни и готови да спрете. Това упражнение е невероятно просто и ефективно. Като обръщате внимание на външната си среда, особено на приятните неща около вас, вие изпращате сигнал до нервната си система, че всичко е наред, разбра MedConsult.bg.

Запас от мазнини

Мозъкът и нервната система обичат мазнините. Нервните клетки са обвити в защитно покритие, наречено миелин. Изследвания предоставят доказателства, че консумацията на мазнини може да помогне да се запази това защитно покритие, като се предотврати демиелинизация или ерозия на миелина. Поради тази причина е добре да мислите за консумацията на здравословни мазнини като начин за буквално успокояване на нервната система. Здравословните мазнини включват тези, които се съдържат в средиземноморската диета, като авокадо, ядки и мазни риби. Използването на гхи също е добър избор. 

Почивка

Това е една от силно подценяваните, но важни и максимално функционални практики, свързани с нервната система. Много от нас имат натоварено ежедневие и почти нямат време за почивка. Но когато ни остане свободно време го прекарваме, като гледаме телевизия, обаждаме се на приятел или сърфираме в социалните мрежи. Въпреки че няма нищо лошо в тези дейности, нервната система наистина копнее за пространство и тишина. Всяка дейност е малко стимулираща. За да й осигурим необходимата почивка е трябва да сведем до минимум стимулацията и да увеличим максимално релаксацията. Експертите препоръчват:

  • медитации в седнало положение; 
  • разходки; 
  • йога нидра; 
  • прости занаяти;
  • слушане на музика;
  • градинарство.

Ще се погрижим добре за нервната си система и общото си здравословно състояние, когато всеки намери своята почивна дейност и я практикува редовно.