fbpx

Пет съвета как да се охладите бързо и здравословно

18 / 06 / 2021
Написана от

Лятото е вече тук, а с него и горещото време. Ако не прекарвате тези дни край морето, нашите съвети как да се охладите определено ще ви бъдат полезни.

Тропическото време е най-добре дошло за тези, които в момента са на почивка. Въпреки това, топлинните вълни носят със себе си и редица рискове за здравето, дори за напълно здрави хора. Как топлината вреди на човешкото тяло?

Ако тялото няма достатъчно течности поради топлината, настъпва дехидратация. Течностите в организма се сгъстяват, налягането намалява, кръвоснабдяването на крайниците се влошава и доставката на кислород в тялото намалява. Тялото изхвърля вредните вещества по-трудно, изпотява се по-малко, в резултат на което не е достатъчно охладено, а това може да доведе до слънчасване.

Слънчасването е реакцията на тялото на прекомерна топлина и липса на течности. Основните симптоми включват:

  • главоболие;
  • замаяност;
  • повишена температура;
  • изпотяване; 
  • гадене; 
  • умора. 

Някои хора, особено по-възрастните, малките деца или болните, могат да имат понижено кръвно налягане или шоково състояние. Първата помощ в такъв случай е да отведете засегнатото лице в по-студена среда, да му дадете достатъчно течности и да охладите тялото му.

Когато тялото е изложено на топлина, то реагира чрез изпотяване за да се охлади. В този момент повече кръв тече към подкожната тъкан и по-малко към мозъка, например. Ето защо топлината влияе на психиката на някои хора. Някои са раздразнителни, импулсивни или стресирани, разбра MedConsult.bg.

Хората, които нямат добра терморегулация, са по-изложени на риск от “прегряване”. Също в рисковата група попадат лица, страдащи от сърдечно или бъбречно заболяване,  и депресия. Бременните и кърмещите жени също трябва да бъдат внимателни.

Как да се охладите, така че да е здравословно за тялото ви?

При охлаждането трябва да се спазва режим на пиене

За да се охладите, а и не само, на първо място, имайте предвид, че трябва да пиете достатъчно течности. В идеалния случай преди жаждата да бъде “регистрирана”. Това всъщност е алармен сигнал, че тялото не получава течности. Водата е най-подходящата напита, като можете да я опитате с билки или плодове.

Възрастните хора не изпитват жажда, затова те трябва да приемат достатъчно течности през целия ден. 

Охладете местата, където усещате пулса си

Не винаги можете да скочите в студена вода или да вземете душ. Например, ако трябва да се охладите в горещ офис, нанесете мокри, студени компреси върху областите, където усещате пулса си. Например на китките или слепоочията.

Проветрявайте редовно помещенията

В горещите дни и нощи винаги трябва да проветрявате помещенията, за да навлиза чист и прохладен въздух. Отворете прозорците през нощта и ако можете, направете малко течение. През деня обаче оставете прозорците (особено тези на изток) затворени и пуснете щорите или дръпнете пердетата. Това ще попречи на топлия въздух и слънчевите лъчи да навлязат в стаята. 

Избягвайте по-активните дейности 

Ако е възможно през времето около обяд и ранния следобед извършвайте по-малко активни дейности. Ако трябва да готвите, направете го по-късно през деня, а на следващия ден просто стоплете храната.

Избягването на някои храни ще помогне да се охладите

Вероятно, на никои не му се хапва гореща супа през топлото време - всеки се опитва да се охлади с по-свежа храна. Но има и други храни, които е по-добре да се избягват през летните месеци. Такива са чесънът, пиперът, джинджифилът, но и кокосовото мляко. Те естествено повишават телесната температура. Затова по-добре пропускайте тези храни в горещите дни.

Колкото и да обичате да ги ядете, по-добре наблегнете на ястия, които съдържат много вода: пъпеши, тиквички, краставици или ананас. Освен че са много полезни, те ще ви помогнат да се охладите, споделя МедКонсулт.бг.