Защо да не използвате пластмасови бутилки за вода за многократна употреба

23 / 02 / 2022

Двама изследователи решиха да проверят какво има вашите бутилки с вода, дори след като сте ги изплакнали обилно. Техните открития показват, че има десетки и стотици бактерии, които не бихте искали да влязат в тялото ви.

Оставянето на вода в пластмасова бутилка за многократна употреба само за един ден може да позволи на стотици химикали да проникнат в питейната вода, според ново проучване. Въпреки че не е ясно дали тези химикали имат ефект върху човешкото здраве, учените препоръчват вместо това да изберете стъклени или метални бутилки, споделя medconsult.bg.

Констатациите, публикувани в Journal of Hazardous Materials, идват от ново проучване на двама химици от университета в Копенхаген, Дания. Учените оставиха обикновена чешмяна вода в нови пластмасови бутилки за 24 часа, преди и след изплакване в съдомиялната машина, и след това потърсиха съединения, които са преминали от пластмасовата бутилка във водата.

Те откриват над 400 различни материала от пластмасата на бутилката и над 3500 вещества, получени от препарата за съдомиялна машина. Дори новите бутилки за многократна употреба, измити с вода, имат почти 500 различни вещества във водата, повече от 100, от които идват от самата пластмаса.

„Ние се грижим толкова много за ниските нива на пестициди в питейната ни вода. Но когато наливаме вода в съд, от който да пием, ние сами добавяме към водата стотици или хиляди вещества. Въпреки че все още не е възможно да се каже дали употребата на пластмасови бутилки влияят на здравето ни, ще използвам в бъдеще висококачествена бутилка от стъкло или неръждаема стомана", каза в изявление Ян Кристенсен, автор на изследването от Катедрата по растителни науки и науки за околната среда в университета в Копенхаген.

Открити ли са канцерогени вещества

Някои от откритите вещества се смятат за потенциално вредни за здравето, включително канцерогени или вещества, които пречат и нарушават хормоналната система. Сред идентифицираните химикали учените откриха следи от диетилтолуамид (DEET), репелент за насекоми, често използван в спрей срещу комари, който според учените може да се образува от пластмасовия материал.

Въпреки това, много малко се знае за някои от другите вещества. Много от съединенията са неизвестни вещества, които изследователите все още не са идентифицирали, а токсичността на около 70 процента от идентифицираните химикали е неизвестна. Техните експерименти показват, че изплакването на бутилка в съдомиялната машина води до проникване на повече вещества във водата. Въпреки че бихте предположили, че съдомиялната машина ще ви помогне да измиете някои от тези нежелани съединения, изглежда, че топлината и водата причиняват износване на пластмасата, което води до изтичане на повече химикали.

“Това, което се отделя най-много след измиване в съдомиялната машина, е сапунът от повърхността. Повечето от химикалите, които идват от самата бутилка с вода, остават след изплакване в съдомиялната машина”, казват още изследователите.