Учените откриват връзка между COVID-19 и генетиката

15 / 06 / 2020

Според ново проучване на европейски учени генетичните вариации могат да бъдат причините, поради които хората страдат от различни симптоми на коронавирус, научи Medconsult.bg от The New York Times.
Изследването, което все още не е подложено на допълнителна проверка, е първото, което открива силна статистическа връзка между генетичните вариации и COVID-19.

Вариациите на две петна в човешкия геном са свързани с повишен риск от респираторна недостатъчност при пациенти с COVID-19, според проучването. Пациентите с кръв от тип А бяха свързани с 50% увеличение на вероятността да се наложи да си набавят кислород или да отидат на вентилатор. Изненадващо, вариациите в АСЕ2, протеинът, към който вирусът се прикрепя на повърхността на човешките клетки, изглежда не са променили тежестта на вируса.

Докато вече е установено, че възрастта и съществуващите условия увеличават риска от тежки случаи на COVID-19, генетиците се надяват, че ДНК тестовете също могат да помогнат за идентифициране на рискови пациенти.

Как са провели изследването

Изследването е проведено чрез вземане на кръвни проби от 1610 пациенти, които се нуждаят от кислородно захранване или са поставени на вентилатор и 2 205 кръводарители без данни за COVID-19.

Учените откриха две петна в генома, известни като локус, които се откриват при необичайно голям брой тежко болни пациенти в сравнение с тези, които не са били болни, включително един локус, който определя нашата кръвна група.

Китайски учени откриха също, че пациентите с кръвна група А са по-склонни да развият тежък случай на COVID-19.

Как кръвната група влияе върху тежестта на заболяването

Локусът, където се намира гена от кръвен тип, също съдържа ДНК, която действа като превключвател за изключване на ген, произвеждащ протеин, който задейства силни имунни отговори. Новият коронавирус предизвиква свръхреакция на имунната система при някои хора, което води до възпаление и увреждане на белите дробове. Възможно е генетичните вариации да повлияят на този отговор.

Вторият локус, открит в изследването, на хромозома 3, има още по-силна статистическа връзка с COVID-19, но точката съдържа шест гена, така че все още не е ясно кой от тях влияе върху тежестта на заболяването.

Един от шестте гена кодира протеин, за който е известно, че взаимодейства с АСЕ2, но друг близък ген кодира мощна имунно-сигнална молекула. Възможно е този ген да предизвика и свръхреакция.
Изследователи от 46 държави, включително европейските учени, участващи в новото проучване, събират ДНК проби от хора с COVID-19 . Събраните данни на инициативата започват да сочат към едно място на хромозома 3 като потенциално важен фактор.

Разликата между пациентите в тежестта на заболяването се дължи и на други фактори, включително различни щамове на вируса.

Според проучване от месец април от Университета Жеджианг в Ханджоу, Китай бяха открити над 30 различни щама на коронавируса. Клетките, инфектирани с COVID-19 щамове, носят различни мутации, от които най-агресивните щамове са открити 270 пъти повече вирусен товар от най-слабите щамове. Агресивните щамове най-бързо успяват да унищожат човешките клетки.

Учените напомнят,че колкото и спешно да е разработването на лекарства и ваксини, трябва да вземе предвид въздействието на тези натрупващи се мутации, за да се избегнат потенциални клопки.