fbpx

Може ли вашата диета да увеличи шанса за развитие на рак

14 / 12 / 2020
Написана от

Въпреки че има генетични фактори, които увеличават шанса за развитие на различни видове онкологични заболявания, съществуват и други фактори, които са свързани с начина на живот, които могат значително да намалят риска, ако съзнателно се контролират. Смята се, че промените в хранителните навици могат да предотвратят рак с до 50%. Какво трябва да се включи в менюто и какво да се избягва? 

Онкологичните болести са втората водеща причина за смърт в света: само през 2018 г. около 10 милиона смъртни случая са причинени в резултат на рак. Рисковите фактори са свързани главно със следните характеристики:

  • наследственост;
  • определена експозиция на вредни вещества;
  • клинични състояния като хормонални проблеми;
  • начина на живот на хората, което включва движение и диета.

Смята се, че промените в хранителните навици могат да предотвратят злокачествено заболяване при проценти между 30-50% . В тази статия ще се съсредоточим върху хранителните фактори, за които е доказано, че допринасят за повишен риск от рак, както и върху тези хранителни фактори, които намаляват този риск.

Кои са хранителните рискови фактори 

Затлъстяване

Нараства скоростта на злокачествените заболявания, свързани със затлъстяването. Според данни в САЩ наднорменото тегло и затлъстяването причиняват 14% от смъртните случаи от рак при мъжете и 20% от случаите при жените, споделя MedConsult.bg.

Има достатъчно доказателства, че наднорменото тегло увеличава шанса за развитие на злокачествен тумор в поне 13 органа в тялото, включително: ендометриум, хранопровод, бъбреци, панкреас, стомах, дебело черво, гърда, яйчници, жлъчен мехур и щитовидна жлеза.

Смята се, че наднорменото тегло и затлъстяването влияят върху риска от тези заболявания чрез различни механизми, които включват:

  • ефекти върху функцията на имунната система и процеса на образуване на възпаление;
  • нива и метаболизъм на няколко хормона, включително инсулин и естроген;
  • фактори, които регулират клетъчната пролиферация и растеж. 

Няколко проучвания предполагат, че добрият хранителен режим и умерено тегло може да намали риска от рак на гърдата след менопаузата. Резултати от големи проучвания за промяна в начина на живот и поведение при сваляне на килограми показват, че умерената загуба на тегло подобрява инсулиновата чувствителност и биохимичните показатели на хормоналния метаболизъм, които са описани като допринасящи за връзката между затлъстяването и някои видове онкологични заболявания.

Захар

Проучванията са установили връзка между диетата с високо съдържание на захар и рака. Тази връзка може да се обясни с инсулина. Инсулинът е ключов показател при въвеждането на захар, която идва от кръвта в клетките на тялото и при поддържането на енергийния баланс в тялото. Различни експерименти демонстрират, че инсулинът активира пътищата в клетката, които са свързани с клетъчното делене. В допълнение, свръхекспресията на инсулиновия рецептор е отличителен белег на много видове злокачествени образувания.

Червено и преработено месо

Много проучвания отчитат значителна връзка между високата консумация на месо (като бекон, колбаси и хот-дог), червено месо (говеждо, свинско или агнешко) и увеличаване на честотата на злокачествените заболявания и смъртност. Настоящите доказателства подкрепят повишен риск от 15% до 20% за рак на дебелото черво и / или ректума на 100 грама червено месо или 50 грама преработено месо, консумирани на ден. 

IARC- Международната агенция за изследване на рака класифицира обработеното месо като канцероген.

Загрижеността относно риска от рак, свързан с червеното месо или консумацията на преработено месо, може да бъде облекчена чрез промяна на методите за приготвяне. Например, готвенето на месо чрез печене или скара, вместо пържене, може да намали образуването на потенциални канцерогени. Трябва обаче да се внимава да се готви старателно, за да се унищожат вредните бактерии и паразити от месото. 

Алкохол

Алкохолът увеличава риска от онкологично заболяване на устата, фаринкса, гърлото, хранопровода, черния дроб, дебелото черво и гърдата. Редовната консумация дори на няколко напитки седмично е свързана с повишен риск от рак на гърдата при жените.

Какви храни могат да предпазят от рак

Диетични фибри

Отдавна се смята, че растителните храни или техните компоненти предпазват от развитието на злокачествени образувания. Най-видно сред хипотезите е, че плодовете и зеленчуците или техните компоненти могат да предпазват от онкологични заболявания. 

Според The European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) се счита, че фибрите, които се намират в големи количества в плодовете, зеленчуците и пълнозърнестите храни, предпазват от някои видове рак, като злокачествени образувания на черния дроб, дебелото черво и гърдата.

Омега 3 мастни киселини

Омега 3 са група мастни киселини, получени предимно от растителни източници, както и морски източници като риба и водорасли. Учените са установили, че лечението на клетъчни култури на рак на гърдата с омега-3 мастни киселини води до повишена експресия на гените BRCA1 и BRCA2, които инхибират развитието на това заболяване.

Зеленчуци и плодове

По-голямата консумация на зеленчуци и плодове е свързана в повечето проучвания с по-нисък риск от онкология на белите дробове, хранопровода, стомаха и дебелото черво. Кръстоцветните зеленчуци като зеле, броколи, карфиол и брюкселско зеле съдържат някои химикали, за които се смята, че намаляват риска от рак на дебелото черво.

Соя

Соята и соевите храни съдържат вещества със слаба естрогенна активност. Има все повече доказателства от проучвания, че консумирането на традиционни соеви храни, като тофу, може да намали риска от рак на гърдата, простатата или ендометриума, както и за намаляване на риска от някои други видове онкологични заболявания.

В заключение изглежда, че нашата диета и особено здравословният начин на живот оказват голямо влияние върху шансовете за развитие на различни злокачествени заболявания. 

Това са официални насоки от световните здравни власти за превенция на болестта:

  • Поддържане на здравословно тегло;
  • Упражнявайте се редовно - Възрастните трябва да участват в поне 150 минути с умерена интензивност или 75 минути енергична интензивна дейност всяка седмица;
  • Ограничаване на консумацията на висококалорични храни и напитки; 
  • Ограничаване на консумацията на преработено месо и червено месо;
  • Ядене на поне 2,5 чаши зеленчуци и плодове всеки ден;
  • Предпочитание за пълнозърнести храни пред преработени зърнени продукти;
  • Ограничаване на консумацията на алкохолни напитки.



Има ли при рак на простатата лечение с билки, прочетете на MedConsult.bg.