fbpx

Остеопороза - загуба на коста маса

01 / 04 / 2021
Написана от

Остеопорозата е заболяване на костната тъкан, което се характеризира със загуба на твърди минерални структури, особено при дългите кости. Това всъщност е резултат от нарушение на баланса между образуването на нова костна маса и изчезването на старата костна тъкан, когато тя се разгражда по-бързо от новата формация. Този дисбаланс води до повишена чупливост на костите, която след това става по-малко устойчива на механични въздействия и намалява тяхната еластичност, което носи със себе си риск от фрактури.

Каква е причината за развитието на остеопороза

Една от основните доказани причини за остеопорозата е липсата на калций и витамин D в организма. Причината за намалените нива на тези елементи може да бъде недостатъчният прием на храна, недостатъчното усвояване в тънките черва или, обратно, повишената екскреция.

Остеопорозата се среща при почти всяка четвърта жена след менопаузата, което обикновено се причинява от намаляване на естрогена. Други рискови фактори са:

  • липсата на упражнения;
  • тютюнопушенето;
  • употребата на кортикостероиди.

Хората с ниско тегло също са изложени на риск, тъй като то оказва по-малък натиск върху скелета и може по-малко да стимулира образуването на кости. От друга страна има полза от по-голямото тегло - естрогените се произвеждат в мастната тъкан, което предотвратява загубата на костна маса.

Как се открива остеопорозата

Ако подозирате, че може да сте изложени на риск от остеопороза, препоръчително е първо да се консултирате с лекар. За да може лекарят да постави правилната диагноза, ще трябва да се подложите на денситометрия, която е метод за определяне на количеството минерали и за определяне на плътността на костната тъкан. След това резултатът от изследването разкрива възможна загуба на костна тъкан и определя дали става въпрос за остеопения или за остеопороза, споделя МедКонсулт.бг.

Как да се защитите

Малко хора осъзнават, че предпоставките за избухването на по-късна остеопороза възникват в младостта им. Лошото хранене в детска и юношеска възраст увеличава вероятността от развитие на остеопороза в напреднала възраст.

  • хранене - необходимо е да се приемат чрез храната или под формата на добавки достатъчно протеини, калций, витамин D, магнезий, минерали и да се намали консумацията на нездравословни храни;
  • упражнение - може също така да се повлияе на здравето чрез подходящи упражнения и правилна диета. Трябва човек да се съсредоточи предимно върху препоръчителния прием на витамини, който може да помогне не само при остеопороза, но е възможно да бъде и нейната профилактика;
  • слънце - не е необходимо да се продължителното излагане на слънце. Само 15 минути са достатъчни производството на витамин D, важен за развитието на костите, да се увеличи значително;
  • здравословен начин на живот - от огромно значение са отказът от тютюнопушенето, избягването на прекомерна употреба на алкохол и кофеинови напитки. 

Храна за здрави кости

Изварата, маковото семе, твърдите сирена, киселите млека, различните видове ядки, но също и броколито, зелето или сардините имат високо съдържание на калций.  Богатите на калций храни трябва да се консумират самостоятелно, без хляб или овесени ядки, тъй като фибрите влияят отрицателно върху усвояването на калция. Препоръчителният дневен прием е 1 - 1,5 g калций, което представлява например 50 g твърдо сирене и 200 g извара или 100 g маково семе, информира MedConsult.bg.

Препоръчително е да се консумират:

  • мляко и млечни продукти;
  • соя; 
  • бадеми;
  • тофу;
  • зеле и ряпа; 
  • портокали; 
  • листни зеленчуци; 
  • кокосови орехи.

Препоръчително е да се избягва консумацията на:

  • сол;
  • мазнини;
  • рафинирана захар;
  • отлежало сирене;
  • алкохол; 
  • сладки лимонади;
  • месо.

Движението защитава костите

Адекватната физическа активност е най-важната профилактика, тъй като тя пряко подпомага образуването и възстановяването на костите. Лекарите препоръчват ходене, колоездене, плуване, но и обикновена работа в градината и у дома. Адекватната физическа активност също подобрява мускулната сила и координация и по този начин се намалява риска от падания, които са много опасни, особено при остеопороза.