fbpx

6 бързи начина, с които ще свалите високото кръвно

11 / 02 / 2020
Написана от Емалена Николова

Високото кръвно може да доведе до смъртност. Само в Съединените щати този сърдечно-съдов проблем убива повече от хиляда хора с високо кръвно налягане всеки ден.

Хипертонията често няма изразени симптоми, но рязко увеличава риска от развитие на опасни сърдечно-съдови нарушения и инсулт.

Кръвното налягане се измерва във формат с две числа. Например 120/80 или 90/60. Ето какво означават тези числа:

  • Първият - систолно налягане - показва колко (в милиметри живак) кръв притиска върху стените на кръвоносните съдове по време на сърдечен ритъм.
  • Вторият - диастоличното налягане - регистрира кръвното налягане в момента, когато сърцето почива между ударите.

По принцип съдовете са еластични, но ако кръвното налягане стане твърде високо, те не могат да го издържат. Разрив на съд в един от важните органи води до сериозни последици - дори до смърт.

Какво налягане се смята за твърде голямо?

На този въпрос има много ясен отговор. Не толкова отдавна Американската сърдечна асоциация понижи високото кръвно налягане, предефинирано за първи път от 14 години насам: 130 е новата висока лента на концепцията за „високо кръвно налягане“ (130/80). Преди това 140/90 показатели се считаха за опасни.
Ако запишете налягането си на това ниво или по-високо, са необходими спешни действия.

Как бързо да понижим кръвното у дома

Ако цените здравето си, трябва да се свържете със специалист. В зависимост от нивото на кръвното налягане, вашия начин на живот и други фактори, лекарят ще избере индивидуален план за профилактика и лечение за вас и ще ви предпише лекарства, които ще ви помогнат да нормализирате кръвното си налягане.

Но ако по някаква причина все още не сте се обърнали към доктор, ето няколко начина, с които да си помогнете. Изберете тази, която ви се струва по-удобна или комбинирайте няколко, за да постигнете максимален ефект.

1. Дишайте по-дълбоко

Правилното дълбоко дишане е един от най-ефективните начини за бързо понижаване на кръвното налягане.
Отпуснете се, прикрийте очите си. Това ще помогне за намаляване на нивата на стрес - един от основните провокатори на хипертонията.
Поемете дълбоко въздух, като броите до 5. Вдишайте не с гърдите, а с корем. За да контролирате, сложете ръка върху корема си - трябва да почувствате как стомахът ви се издига.
След това издишайте и отново бройте до 5.
Такова дълбоко дишане в рамките на 3-5 минути ще увеличи притока на кръв към всички тъкани на тялото ви, включително крайниците. Поради това налягането в съдовете ще намалее.

Можете да опитате да задържите дъха си след издишване за 8-10 секунди.

2. Направете гореща вана

Изсипете вода с температура около 45 ° C в леген и потопете ръцете или краката си в него за 10 минути. Топлата вода ще накара съдовете в крайниците да се разширят, кръвта ще потече към тях и кръвното налягане ще намалее леко.

3. Дръжте ръцете си под студена течаща вода

Прохладната вода (не ледена!) Вода ще понижи сърдечната ви честота и ще нормализира нивото на кръвното.

4. Пийте топъл ментов чай

Сложете щипка листа от мента с вряла вода за 10 минути, оставете да се охлади и пийте чай на бавни глътки. Ментата може да понижи безопасно ефекта върху кръвното налягане и метаболитните параметри при хипертензивни и леки хипертонични пациенти.

5. Направете компрес с ябълков оцет

Навлажнете марля в ябълков оцет и нанесете влажна кърпа на краката за 10-15 минути. Това е стар народен начин, за ефективността на който има някои доказателства. Ябълковият оцет съдържа вещества, които могат да намалят налягането.

6. Приемете валериана

Валерианът е мощно успокоително средство, което помага на тялото да се справи със стреса. Сърцето ще започне да бие по-спокойно, кръвното налягане ще намалее. Важно: когато приемате, не превишавайте дозата, посочена в инструкциите!

Как трайно да понижаваме кръвното налягане без лекарства

Борбата с "мълчаливия убиец" е необходима само с помощта на лекар.

Нивото на кръвното е силно повлияно от начина на живот. Достатъчно е да го промените в здравословна посока и хипертонията или ще се оттегли напълно, или вашата нужда от лекарства значително ще намалее.

Списък от 10 начина за контрол на високото кръвно без лекарства

  • Отървете се от излишното тегло. Всеки загубен килограм ще намали налягането ви с около 1 точка.
  • Правете упражнения редовно. Аеробни упражнения,дълги разходки, джогинг, колоездене, плуване, танци. Посвещавайте поне 30 минути на ден на тези дейности. В този случай ще можете да намалите налягането с още 5-8 точки.
  • Яжте здравословни храни. Повече плодове, зеленчуци, зърнени храни, по-малко мазнини, сладкиши. Преразглеждането на диетата ще ви помогне да „извадите” от нивото на кръвното налягане до 11 точки.
  • Намалете количеството сол в диетата си. Поне малко. Това ще помогне за намаляване на налягането с 5–6 точки. Medconsult.bg научи от СЗО и други уважавани източници, че се препоръчва консумацията на не повече от 1500-2300 мг сол на ден, което е по-малко от чаена лъжичка!
  • Ограничете количеството алкохол. Достатъчно е да намалите консумираната доза до една напитка на ден за жени или две за мъже. Една напитка в този контекст е 350 мл бира или 150 мл вино. Не превишавайте тази доза и налягането ви ще намалее с още 4 точки.
  • Спрете пушенето. Всяка цигара ви добавя малко кръвно налягане.
  • Пийте по-малко кафе. Това обаче е малко спорен въпрос, тъй като учените все още обсъждат ефекта на кафето върху нивото на кръвното. Факт е, че при някои хора кофеинът води до повишаване на кръвното налягане, при други този ефект не се наблюдава. Ако принадлежите към първата категория, по-добре е да откажете напитката.
  • Опитайте се да намалите стреса. Хроничният стрес е един от основните провокатори на високо кръвно налягане.
  • Следете кръвното си налягане у дома и се консултирайте редовно с Вашия лекар. Мониторингът в дома ще ви помогне да разберете по-добре кои промени в начина на живот действат и кои са неефективни.
  • Свържете се с роднини и приятели за подкрепа. Уведомете ги за вашия проблем и помолете за помощ. Грижата за любимите хора ще улесни борбата и ще намали стреса.