fbpx

Селен – минерал, който не бива да подценяваме

14 / 01 / 2020
Написана от MedConsult

В тази статия Medconsult.bg ще ви сподели за ползите от селена за здравето и ефектите от недостига му в организма. Оказва се, че това е жизненоважен минерал с мощни антиоксидантни свойства.

Защо имаме нужда от него

Поради интензивните тренировъчни програми, изтощителните диети и бързият темп на съвременния живот, хората постоянно са изложени на риск от твърде много физически и психически натоварвания. Много хранителни вещества по свой начин играят важна роля, за да се възпрепятства физическия и психическия стрес - някои от тях са ни познати, а за други – просто не подозираме.

Селенът тук идва на помощ – един от ключовите микроелементи, които се включват в борбата срещу оксидацията в клетките. Той е във вид на селенопротеини. Те са необходими за поддържане на здравето на човека. Основно служат за: мускулна регенерация, образуване и нормалната работа на клетките.

Оксидативен стрес – защо се стига до него

Той възниква, когато броя на свободни радикали надвишава естествената антиоксидантна защита на организма. Излагането на тялото на замърсители, токсини и радиация, както и постоянния стрес, липсата на сън, завишена консумация на алкохол, тютюн и рафинирана захар - провокират оксидативния стрес.

Антиоксидантните добавки са предназначени за намаляване на оксидативния стрес, те ускоряват възстановяването на тялото и повишават работоспособността на човека. физическата работа.

Само в комбинация с витамин Е различните форми селен действат като антиоксиданти, които предотвратяват увреждането на клетките.

Тестостерон – митове и истини

Селенът често се нарича "естествен бустер" на тестостерона. За съжаление повечето проучвания сочат, че това твърдение е леко преувеличено.
Изследване, публикувано наскоро в Journal of Urology, изследва ефектите на добавките със селен върху нивата на тестостерон при безплодни мъже. Те са приемали 200 мг от минерала на ден в продължение на 26 седмици, но нивата на тестостерон са се увеличили само с ~ 2 nmol / L. Наистина е твърде малко, за да има значителен ефект. Изводът е следният: ефектът от приема на този минерал върху нивата на тестостерона е изключително малък и това означава, че в интернет има много спекулативни теории на тази тема.

Запомнете тези храни, които съдържат селен в по-големи количества:

  • Бразилски орех;
  • Просо;
  • Ориз;
  • Морски дарове и риба;
  • Черен дроб;
  • Яйца;
  • Пилешко месо.

Ако се установи с изследване дефицит на този минерал, то се налага да се предписва като добавка. Но единствено и само по предписанието на лекар. Ежедневната доза варира от двадесет до четиридесет микрограма за здрав човек. В никакъв случай не трябва да има предозиране, защото тогава може да вреди на здравето.