fbpx

5-те минерала, които хората най-често пропускат

11 / 06 / 2021
Написана от

Функционирането на тялото зависи от храната, от която минералите са съществена част. Веднага щом на организма му липсва минерал, той ще ви подскаже, например чрез:

  • крампи;
  • косопад;
  • слаб имунитет; 
  • депресивни състояния.

Минералите са неорганични компоненти на храната, които са абсолютно необходими на хората. Тяхното ниво трябва да се поддържа в оптимално състояние, така че никой да не липсва. Разнообразната диета може да осигури необходимите количества, но не всеки може да се справи с идеално балансирана диета, така че е напълно възможно да се пропусне някои от минералите. 

За какво е полезен калият

Функцията на мускулните и нервните клетки и вътрешните органи зависи от калия. Много високи и много ниски нива на калий директно застрашават човешкия живот - съществува риск от сърдечен арест. Проявата на дефицита е неравномерен сърдечен ритъм, но също така умора, конвулсии и обща слабост, споделя MedConsult.bg.

Как да го допълним: Диетата трябва да съдържа предимно бобови растения, ядки, спанак, соя, месо, банани, кайсии, картофи.

Магнезий срещу крампи

Магнезият участва в редица метаболитни реакции в организма. Той е необходим за метаболизма на калция и калия и участва в образуването на протеини. В случай на неговия дефицит могат да възникнат нарушения на сърдечния ритъм. Също така може да се прояви чрез депресия и мускулни крампи в краката и раменете.

Как да го допълним: Магнезият се съдържа главно в бобови растения, спанак, мак, мая или ядки. Кафето също има много високо съдържание на магнезий, но в мазнините и захарта има нулево съдържание.

Калций за здравето на костите

Това е ключово вещество при формирането на костите и зъбите. Влияе на предаването на нервните импулси и върху съсирването на кръвта, и активността на хормоните. В случай на дефицит, децата изпитват нарушения на растежа, при възрастни има изтъняване и омекотяване на костите, загуба на коса. Когато липсва калций, състоянието на кожата и ноктите също се влошава, но качеството на съня също може да намалее.

Как да го допълня: Високи количества калций има в млечните храни, особено твърди сирена, бобовите растения и водораслите.

Осигурете си достатъчен прием на желязо

Желязото се съдържа най-вече в пигмента на кръвта, който е част от червените кръвни клетки. Те осигуряват транспорта на кислород от белите дробове до всички клетки на тялото. Най-забележимата последица от липсата на желязо е намаления брой на еритроцитите, т.е. анемия. Анемичните хора обикновено са бледи, лесно се изтощават, имат повишена склонност към инфекции и често страдат от главоболие.

Как да го допълним: Като цяло източникът е храна от животински произход, а именно говеждо, карантия, риба и морски дарове. Високо съдържание на желязо има и в редица растителни продукти - кълнове от зърнени култури, бобови растения, листни зеленчуци, соя.

Защо селенът е важен

Селенът е антиоксидант, който намалява образуването на свободни радикали, което има положителен ефект върху имунната система. Следователно намалените нива се проявяват с нарушен имунитет, но също така скованост на мускулите, слабост, влошено състояние на кожата и ноктите.

Как да го допълним: Най-много селен се съдържа в някои видове ядки, карантия, риба и морски дарове и водорасли. По-специално вегетарианците са изложени на риск от дефицит. Препоръчва се да се съсредоточат върху консумацията на ядки, най-добрите в това отношение са бразилските орехи, разбра МедКонсулт.бг.