fbpx

Калорийният дефицит – единственото, без което няма как да отслабнем

06 / 11 / 2017
Написана от Илияна Симеонова

Съществува една променлива, без която дори най-съвършеният хранителен режим и най-перфектно структурираната тренировка ще се провалят в процеса на отслабване. Усилията ни водят до резултат на намаляване на телесните мазнини само и единствено когато тялото ни се намира в състояние на калориен дефицит.

Калорийният дефицит е налице тогава, когато приемаме по-малко калории, отколкото изразходваме.

Следвайки същата логика можем да въведем и понятието калориен излишък или състоянието, при което чрез храната поемаме по-голям брой калории, от този, който изразходваме. В този случай, ние качваме килограми.

За да отслабнем ефективно, е необходимо да изчислим правилно сумата от броя на калориите, от които се нуждаем всеки ден/ базов метаболизъм/ , и от броя на калориите, които изразходваме при допълнителната си физическа активност / в зависимост от тренировката/ . Веднъж получили представа за количеството енергия, което изразходва тялото ни ежедневно, ние ще можем да му осигурим калориен дефицит, съобразявайки броя на калориите, които приемаме при хранене.

Съществуват две златни правила, засягащи калорийния дефицит:

  •  Той не трябва да бъде прекалено голям

Поставяйте си разумни цели и не намалявайте драстично броя на приеманите калории. Тялото ви има нужда от енергия и сила. Липсата на достатъчно хранителни вещества ще намали ефективността на тренировката ви, ще затормози работата на мозъка, ще ви накара да се чувствате отпаднали и непродуктивни и ще навреди на здравето ви;

  •  Необходимо е той да бъде константа до момента, в който целта е постигната

Процесът на здравословно отслабване е дълъг, изисква постоянство и лична дисциплина. Няма как да постигате калориен дефицит в един ден, на следващия да сте в калориен излишък и да очаквате резултати. Тук е моментът да споменем важността на така наречения Cheat Day или онзи ден, в който можете да си позволите да приемете повече калории. Наличието на такъв ден в режима ви е важен за постигането на баланс и за предотвратяването на резистентност на тялото към абсолютно чисто меню. Този ден обаче трябва да бъде един от седмицата – изберете си ден, в който без угризения да прекарате вечер навън с приятели и вкусна храна, например, но през останалите поддържайте състояние на калориен дефицит.

Нощ на учените