fbpx

Учените откриват няколко недостатъка на периодичното гладуване

08 / 10 / 2020
Написана от

Новото проучване е установило, че популярният метод за отслабване не е много по-ефективен в сравнение с обичайните три хранения на ден. 

Периодично гладуване

Периодичното гладуване е режим на хранене, при който можете да ядете всичко, което искате, но само за няколко часа на ден. Продължителността на този „прозорец“ може да варира, а „забраната“ за прием на храна е валидна поне 12 часа на ден. Тази диета привлича вниманието преди всичко като бърза и относително ефективна помощ за отслабване. Предполага се, че може да допринесе за подобряване на метаболизма и профилактика на сърдечно-съдови заболявания. Въпреки това, благоприятните ефекти, които се очакват от употребата й, често не са добре разбрани при хората.

Проучванията при хора с наднормено тегло показват, че периодичното гладуване може да намали приема на калории, да помогне за нормализиране на метаболизма, да отслабнете и да премахнете излишните мазнини. В тези научни трудове обаче са участвали относително малко участници, което може да повлияе на тяхната точност, споделя МедКонсулт.бг.

Ново изследване

За новото проучване изследователите са разделили 116 души с наднормено тегло и затлъстяване на две групи.

  • Участниците в първата група е трябвало да се придържат към най-популярния режим на периодично гладуване - 16: 8, т.е. те могат да се хранят само от 12 до 20 ч., а през останалото време могат да консумират само нехранителни напитки;
  • Във втората група хората е трябвало да се хранят без такива ограничения, т.е. обичайните три хранения на ден.

Проучването е продължило почти три месеца (12 седмици). През това време хората, които следват периодично гладуване, губят средно почти един килограм тегло (940 грама). Хората, които са се хранили нормално, обикновено са загубили средно 680 грама през това време. Учените смятат, че тази разлика в загубата на тегло е незначителна и в резултатите от проучването те посочват, че периодичното гладуване не показва полза.

Мускулна маса

Оказа се, че хората, отслабнали чрез периодично гладуване, са загубили повече тегло чрез мускули, отколкото участниците в контролната група. Смята се, че малката загуба на мускулна маса по време на отслабване е норма. Учените обаче посочват, че участниците в групата на “гладуващите” са загубили повече от очакваното.

Количеството задържана мускулна маса е важен показател. Известно е, че е свързано с намалена вероятност за смърт и понижен риск от инвалидност в напреднала възраст. Също така, състоянието на метаболизма и колко бързо се връща наднорменото тегло след отслабването зависи от количеството му.

Учените предполагат, че количеството мускулна маса намалява при спазване на популярния режим на хранене, тъй като хората консумират по-малко протеини, научи MedConsult.bg.

Редица експерти смятат, че проучването не е било достатъчно дълго. Може би, ако теглото на участниците е било измерено по-късно от 12 седмици, групата на периодично гладуване е щяла да се представи по-добре. Освен това има доказателства, че тази диета работи по-добре, ако хората имат право да ядат сутрин, а не следобед, както е в това проучване.