fbpx

Периодично гладуване: какво представлява, как влияе и има ли странични ефекти

29 / 12 / 2020
Написана от

Периодичното гладуване е режим на хранене, който се спазва от много известни личности и най-вероятно от част от приятелите ви. Сигурно знаете, че този вид диета има положителен ефект върху тялото. Но запознати ли сте с това как влияе на психиката?

Някои експерти смятат периодичното гладуване за здравословно и освен, че чрез него се свалят излишните килограми, му приписват и други ползи. Според някои подобрява чувствителността към инсулин и повишава нивата на хормона на растежа, като по този начин насърчава изгарянето на мазнини и изграждането на мускули, подобрява регенерацията на клетките, намалява риска от сърдечни заболявания и подобрява когнитивната функция. Помага при лечение на диабет тип 2, понижава високи нива на триацилглицероли и LDL холестерол.

При този режим на хранене фазите на прием на храна и на “гладуване” естествено се редуват. Има два често срещани модела на периодично гладуване:

  • 16 часа през, които не трябва да се консумират ястие, продукти или дори течности, които могат да съдържат калории и осем часов прозорец за хранене. Тази формула се препоръчва повече за мъже; 
  • За жените 14 часа гладуване и десетчасовия прозорец за храна са по-подходящи.

Балансът е важен

Един не толкова разпространен модел на периодичното гладуване е редуването на дни с нормален прием на калории с дни, през които човек намалява приема на калории до минимум и пие само вода или чай. Например схемата е 5:2 - пет дни в седмицата човек яде нормално количество храна, а останалите два дни приема по 500-600 калории на ден. 

Ако спазвате този режим на хранене, трябва да помислите за две неща: 

  • По време на периодичното хранене трябва да приемате достатъчно калории, за да задоволите хранителните си нужди;
  • Съставът на диета трябва да се основава на принципите на здравословното хранене, т.е.:
    • зеленчуци; 
    • протеини; 
    • качествени мазнини и въглехидрати;
    • фибри. 

Този режим на хранене не е подходящ за деца и бременни жени, по време на кърмене и за хора, които страдат от хранително разстройство. Ако не знаете точно какъв е основният ви метаболизъм, не изпробвайте този метод, без да се консултирате със специалист. Но може ли да повлияе и на психическото ви състояние?

Може да е причина за лошо настроение

Празният стомах може да предизвика дразнене и раздразнителност. Това се дължи на спад в кръвната захар и повишаване на хормона на стреса кортизол, което се случва, когато хората са прекалено гладни. Между другото, високите нива на кортизол също са свързани с повишено съхранение на мазнини, така че ако се опитвате да отслабнете, периодичното гладуване може да има обратен ефект в някои случаи, информира МедКонсулт.бг.

Възможно е да повлияе на съня

Според проучване, делът на REM фазите на съня (времето, в което сънуваме) намалява поради увеличаването на кортизола, но от друга страна, участниците в изследването са се чувствали по-спокойни. Все още не са налице еднозначни заключения, но е вярно, че “къркорещият стомах” със сигурност не помага за бързия и ползотворен сън.

Може да причини хранителни разстройства

Експертите категорично не препоръчват периодично гладуване на онези, които в миналото са имали проблеми с приема на храна. Диетите също могат да ви накарат да се притеснявате за загуба на контрол над калориите си или за преяждане без ограничения, споделят експертите. Периодичното гладуване може също така да наруши естественото възприятие на глада в тялото ви.

Други проблеми  

Някои изследвания предполагат, че периодичното гладуване ще подобри ученето и паметта, докато други смятат, че това не е така. Има и разногласия, относно влиянието на този режим на хранене върху появата на главоболие. Ще са необходими допълнителни проучвания, за да се докаже ясният ефект на периодичното гладуване върху споменатите области, споделя MedConsult.bg.

И така, трябва ли да опитате периодично гладуване? За някои това може да означава риск за здравето, например за хора с диабет, бременни или кърмещи жени, както и за хора с хранителни разстройства. Ако се интересувате от този вид диета, не забравяйте първо да се срещнете с диетолог, за да сте сигурни, че тя е подходяща за вас. А след тогава просто обърнете внимание на тялото и ума си, защото те ще ви подскажат от какво имат нужда.