fbpx

Как да укрепим нервната система и психиката си

28 / 07 / 2020
Написана от

Психиката на съвременния човек непрекъснато е подложена на изпитания и се получава така, че стресовите състояния се превръщат в норма. Често те постепенно започват да се игнорират и изглежда, че човек свиква да живее така. Но това е голяма грешка. В определен момент се отпускат отрицателни емоции с поражение на психическото и физическото здраве. Medconsult.bg разкрива как да укрепим нервната система и психиката, да избегнем тежки последици, да живеем хармонично в света около нас и да сведем до минимум въздействието на стреса.

Човешкото тяло е склонно да реагира на всички видове външни стимули. С такова въздействие то мобилизира всички сили на регулиране, опитвайки се да се освободи от проблема. Когато се появи дразнител, стартира катехоламиновата система. През този период кортизолът и адреналинът действат върху различни системи на тялото, принуждавайки го да работи различно от ежедневното функциониране- повишаване на кръвното налягане, тахикардия и учестено дишане.

Развиват се стресови състояния, както на фона на инфекциозни заболявания, така и въздействието на външен емоционален характер. Смисълът на такава реакция е способността да се адаптира към променящите се външни и вътрешни обстоятелства, да поддържа постоянството на работата на вътрешните органи, въпреки допълнителното натоварване. Болестите или неприятностите в живота удрят тялото по всички фронтове. То трябва да мобилизира сили за възстановяване на умствения и физическия баланс. По този начин стресът действа като адаптивен механизъм, специфична реакция, която помага за премахване на тревожност и раздразнителност.

По-сериозен проблем може да бъде хроничната психологическа травма. В този случай тялото изпитва силен стрес, който дори без соматични патологии се отразява на цялостното физическо здраве. Адекватният отговор на стимулите се променя и придобива доста класически симптоми като:

  • прекомерно изпотяване;
  • сухота в устата;
  • бледост на кожата дори по време на физическо натоварване;
  • наличието на страх от смъртта;
  • сърцебиене с поява на лоши мисли;
  • спазми на стомашно-чревния тракт;
  • недостиг на въздух в случаите на очакване на неприятности;
  • изразен мускулен тонус в покой.

Важен момент е навременното откриване на симптоми на соматични заболявания. Някои от тях са много подобни на резки промени във вегетативната нервна система. Затова при най-малкото подозрение трябва да се постави допълнителна диагноза.

При липса на заболяване на органи и системи, тези симптоми могат да показват развитието на обсесивно-компулсивно разстройство. Тези патологии са по-тежки от нормалния стрес. Последиците от такова състояние могат да бъдат под формата на сериозни промени, които изискват терапия само в болница.

Последствия от психически стрес

Последиците от стреса най-често се изразяват в следните прояви:

  • Субективни. Това е постоянна тревожност, хронична умора, агресия, ниска самооценка, нарушения на настроението. Такива състояния могат да означават появата на някои психологически разстройства или спад в имунната система;
  • Физиологични. От страна на работата на органите и системите емоционалният стрес може да провокира повишаване на кръвната захар, чувство на жажда, глад, втрисане и повишено кръвно налягане. Тази симптоматика може да бъде сложна или да се проявява като отделни разстройства;
  • Когнитивни. Тези промени по-често се забелязват от лица, които се занимават с интелектуална работа- отслабване на вниманието, възприемане на информация, алогично и неадекватно мислене дори в позната среда;
  • Поведенчески. Те са свързани с формирането на лоши навици, като алкохолизъм, тютюнопушене, злоупотреба с вещества. Освен това рискът от злополуки нараства. Това се дължи на отслабващо чувство за самосъхранение и частична загуба на реално възприемане на заобикалящата действителност.

Терапевтични и превантивни ефекти

Няма идеално лекарство, което бързо и трайно да премахне психологическите разстройства, да помогне за укрепване на физическото здраве и емоционалната сфера. Заслужава да се обърне внимание на ежедневната диета, упражненията и някои нетрадиционни методи на въздействие, като например медитация.

Витаминната терапия като основа за укрепване на психическото и физическото здраве

Съвременните аптечни вериги изобилстват от различни лекарства, които обещават да поставят човек на крака за кратък период от време. Обикновено това е обещанието на така наречените хранителни добавки. Всъщност биологично активните добавки съдържат огромно количество вещества, необходими за организма, които подпомагат функционирането на органите и системите. Но балансът на тези съставки не винаги е точен. Освен това е известно, че някои вещества, когато се приемат едновременно, са способни да се неутрализират взаимно, което в крайна сметка няма да донесе никаква полза. Въпреки това, с компетентен подход и избор на лекарства, хранителни добавки, както и включването на витаминни храни в диетата могат значително да укрепят нервната система и да подобрят вашето благополучие.

Ето най-добрите витамини за укрепване на нервната система:

  • Ретинол. Този елемент е полезен почти във всяка възраст, тъй като може да забави стареенето на всички клетки в тялото. Витамин А се намира в сушените кайсии, морковите, прасковите, яйцате и говеждото месо.
  • Тиамин. Това е витамин В1, който осигурява елиминирането на разсейването и неврозите. Със системната употреба на продукти като: морски водорасли, елда брашно, овесени ядки и мляко можете значително да подобрите паметта и да премахнете негативните ефекти от стреса.
  • Пиридоксин. За да осигурите пълния прием на този витамин в организма консумирайте банани, сини сливи, говеждо месо и картофи.
  • Кобаламин. По-известен като витамин В12. Съдържа се в морските дарове, пилешкото месо, черния дроб, млечните продукти и яйцата. Особено се препоръчва в напреднала възраст, тъй като осигурява яснота на съзнанието и добро настроение.
  • Витамин С - осигурява уникален ефект върху имунната система, лекува сърдечно-съдовата система и извежда огромно количество токсини от тялото. Основно се намира в цитрусови плодове, шипка, черно и червено френско грозде, чушки, карфиол, диня и пъпеш.
  • Витамин D. Огромен плюс е, че тялото е в състояние да го синтезира самостоятелно благодарение на слънчевите лъчи. Ето защо в случай на проявление на психични разстройства се препоръчват разходки на чист въздух и плуване в открита вода. Обикновено тези техники винаги осигуряват добро настроение и повишават тонуса на целия организъм.
  • Токоферол. За да облекчите дразненето и умората, лекарите, психолозите и психотерапевтите препоръчват да консумирате повече ядки, включително слънчогледово масло и не забравяйте да ядете яйца. Тези продукти съдържат витамин Е, който при системно приемане в организма ще даде енергичност и ще ви помогне по-спокойно да се отнасяте към дребните неприятности.

Стресът при децата

стрес дете

Известно е, че децата имат по-гъвкава нервна система. Те са по-добри в адаптирането към стресови ситуации и по-малко раздразнени от негативните елементи. Въпреки това, при систематична, дори незначителна психотравма, се проявява деструктивно явление. В този случай нервната система спешно се нуждае от помощ. На първо място тя трябва да идва от родителите. Необходимо е да се научите да разбирате детето си, да го научите да се адаптира към всяка среда, да реагира адекватно на трудни житейски ситуации чрез собствен пример. Ако за родителите е трудно да разберат как да укрепят нервната система и психиката на детето, най-добре е да потърсят помощ от специалист. Факт е, че при децата всички процедури трябва да се подбират строго индивидуално. След диагностичните мерки психолозите и психотерапевтите могат да разработят цяла корекционна програма. Тя ще включва специални техники, които са подходящи за конкретното детето.

Алтернативни методи за насърчаване на психичното здраве

Спазване на режим - може би няма нищо по-просто и в същото време по-трудно от създаването на системен план за всеки ден. Важен компонент в ежедневието е здравият, пълноценен сън. Известно е, че производството на много хормони в организма е обвързано с циркадния ритъм. За някои хора е много трудно да стават всеки ден, например, в 6:00 сутринта. Най-вероятно това явление е свързано със забавеното производство на хормона кортизол. За повечето неговото освобождаване става в 4-5 сутринта. Случва се обаче, че надбъбречните жлези го произвеждат час-два по-късно от обикновено. Поради липса на сън дори и на 1 час на ден, способността да запомня информация, да концентрира вниманието постепенно започва да намалява, фините двигателни умения и логическото мислене се нарушават. В бъдеще поради липса на почивка се появяват проблеми със сърдечно-съдовата система, образуват се ендокринни заболявания и имунитетът значително намалява.

Важен момент е времето за лягане. Много изследователи твърдят, че е необходимо да си лягате строго преди 24 часа. Емпирично директната връзка на неврози, неврастения, проста тревожност, формирането на страхове и хронично негодувание идва с факта, че човек си ляга късно.Това се е доказало повече от веднъж. Това явление се свързва с биологичните ритми.

Физическата активност също има огромно влияние. От тази гледна точка психолозите препоръчват: правите ежедневни разходки, за предпочитане в парковата зона за най-малко 1 час. Необходимо е ежедневно да се занимавате с физическа култура с леко натоварване.

Техники за самотерапия

медитацияя

Съвременните нелекарствени подходи позволяват без определени трудности да повлияят на фината материя на мозъка, да спасят човек от негативни мисли, душевни страдания, страхове и зависимост.

  • Медитация - тя ще помогне за укрепването на нервната система без рискове за физическото здраве. Основното е да следвате всички препоръки и искрено да вярвате в положителен резултат. Медитацията е вид концентрация на мисли. Тази техника се среща както в будизма, така и в индуизма. Благодарение на нея човек е в състояние да постигне вътрешно съвършенство и най-важното - спокойствието. В процеса на откъсване от външни отрицателни фактори се изисква да заеме определено положение на тялото. По време на техниката се препоръчва да слушате музикални композиции или звукови стимуланти с релаксиращ ефект. Те ви помагат да се съсредоточите върху уникални вътрешни визуализации. В бъдеще подобна процедура осигурява мощен контрол върху емоционалната сфера и адаптация към всякакви външни стимули. Медитацията се използва от дълго време за отпускане и укрепване на нервната система. В препоръките на много психолози днес можете да намерите общите истини на такава техника.
  • Религия - има много случаи на невероятно изцеление на хора при обръщане към висши сили. Вярата помага да се освободим от психотравмите, да социализираме човек в обществото, да намерим себе си в духовния свят и да преодолеем всички негативни мисли.
  • Самохипноза - процедура насочена към облекчаване на физическия и психическия стрес без никаква помощ. Специалните упражнения включват формирането на положителни нагласи. Този метод за мускулна релаксация върви добре с дихателни упражнения. Някои самостоятелни тренировки се считат за елемент на медитация.
  • Когнитивно-поведенческо въздействие. Доста често стереотипното мислене пречи на укрепването на психиката. Неконтролирани мисли за травматични фактори стават постоянни. Те значително променят поведението, формират усещане за преживяване, безпокойство, тревожност, събитие, което дори не се е случило още. В този случай психотерапевтите предлагат специални упражнения, които ще имат положителен ефект върху психиката.
  • Масаж - предлага общ релаксиращ ефект. Треперещи движения на крайниците, леката вибрация на мускулите, компресията и отпускането на пръстите на ръцете и краката може да помогне сами да премахнете напрежението.
    Дихателни упражнения. Този метод ви позволява да контролирате вегетативните реакции. По-рядкото или дълбоко дишане укрепва нервите.

Укрепване на нервната система и повишаване на имунитета - доказани рецепти

През есента всички болести се обострят, така че тялото ни трябва да е достатъчно силно, за да издържа на различни вируси, бактерии и да се справя със стресови ситуации. За да укрепите нервната система и да подобрите имунитета, така че да се чувствате енергични и ефикасни, Medconsult.bg предлага няколко изпитани и ефикасни народни рецепти:

  • Ядки, лимон и мед. За тази здравословна рецепта ни трябват орехи, качествен натурален мед и лимон. Изсипете чаша счукани ядки в чаша натурален течен мед и разбъркайте. Към получената смес добавете лимона, нарязан на ситно заедно с корите. Разбъркайте добре и сложете в хладилник за съхранение. Приемайте по една супена лъжица 3 пъти на ден за около 2 седмици.
  • Гроздов сок. Прясно изцеден сок от грозде е много полезен за укрепване на нервната система. Препоръчително е да го пиете преди хранене. Трябва да пиете гроздов сок, докато усетите, че състоянието ви се е подобрило.
  • Борови игли. Ако се притеснявате от лошо настроение, хронична умора, депресия, тогава това лечебно народно лекарство ще ви дойде на помощ. Старателно измийте боровите игли, след което ги сварете за около 30 минути. Охладете бульона, прецедете и добавете мед . Полученият продукт трябва да се приема по една супена лъжица преди лягане.
  • Лайка с мед и мляко ще помогне за облекчаване на умората, слабостта и лошото настроение. 1 чаена лъжичка лайка се добавя към 1 чаша мляко и се вари на слаб огън в продължение на две минути. След това се прецежда и се добавя мед на вкус. Полученото лечебно средство трябва да се пие преди лягане за укрепване на нервната система и нормализиране на съня.
  • Тиквени семки с мед.Смесете обелените тиквени семки с течен мед и коняк. Разбъркайте внимателно и сложете да се вари в продължение на 2 часа. Получената смес трябва да се приема по една супена лъжица преди хранене в продължение на 3 седмици.